سولات تشریحی و پاسخ نامه ازمون مصاحبه علمی قضات-مشاوران و ازمونهای تشریحی حقوقی

سولات تشریحی و پاسخ نامه ازمون مصاحبه علمی قضات-مشاوران و ازمونهای تشریحی حقوقی

آیا دارندهي قرار تأمین خواسته همانند مرتهن برسایر طلبکاران حق تقدم دارد؟بله

آیا سندي که در دادگاه به عنوان دلیل ارائه شده است قابل استرداد میباشد؟

سندي كه در دادگاه ابراز می‌شود ممكن است به نفع طرف مقابل دليل باشد، در اين صورت هرگاه طرف مقابل به آن استناد نمايد ابرازكننده سند حق ندارد آنرا پس بگيرد و يا از دادگاه درخواست نمايد سند او را ناديده بگيرد

فرق ربا با مضاربه چيست؟

پاسخ :
ارتکاب حرام (ماهيت نهي شده) سوءنيت و قصد مجرمانه تجاوز به حق خدا يا حق مردم را لازم دارد و ماهيت نهي شده ربا دو قسم دارد: اول؛ مورد معاملات روي کالاي مکيل (پيمانه شدني) و موزون (وزن شدني) که در پيمانه يا وزن برابر نيستند، جاري مي شود که به آن رباي معاملي گفته مي شود.
دوم؛ مورد عقد قرض است که قرض دهنده با قرض گيرنده شرط مي کند که هنگام انجام تعهد خود در بازپرداخت مثل يا قيمت مال مقروض مقدار بيشتري دهد و اساس و مبناي قرض دادن طرف قرض دهنده بر گرفتن مال بيشتر از قرض گيرنده است.
بنابراين ماهيت نهي شده ربا به طور کلي در عقد قرض و ساير معاملات بر پايه قصد سرپيچي از نهي الهي (ربا نخوريد) تحقق پيدا مي کند اما مضاربه، عقدي است که طرف اول سرمايه (وجه نقد) را مي دهد و طرف دوم با سرمايه او تجارت و کاسبي مي کند تا سود حاصل بين طرف اول (مالک سرمايه) و طرف دوم عامل (مضارب) براساس تعيين حصه به درصدي مانند 20 درصد 30 درصد يا 50 درصد از سود حاصل حسب توافق تقسيم شود. عامل (مضارب) امين صاحب سرمايه است و بدون تفريط يا تعدي، ضامن سرمايه او نيست. همانطور که بيان شد مضاربه عقدي عهدي است ولي قرض که در آن ربا داده مي شود عقد تمليکي، معاوضي و ضماني است. پس در ماهيت عقد با يکديگر تفاوت و تباين دارند.
انگيزه قرض دهنده رباخوار از تمليک مال مقروض به قرض گيرنده، مالک شدن بيشتر به هنگام پس گرفتن مثل يا قميت مقروض از قرض گيرنده است ولي انگيزه سرمايه گذار از در اختيار گذاشتن سرمايه به مضارب، ايجاد کسب و کار و حاصل آمدن سودناشي از آن و دريافت حصه اي معين از سود است و تفاوت در ميل ها و قصدها بين عقد قرض و عقد مضاربه در بُعد نفساني انسان مکلف، به طور کامل واضح است.

امور راجع به قیومیت در چه مراجعی رسیدگی میشود؟

ماده ۴۸- امور قیمومت راجع به دادگاه شهرستانی است که اقامتگاه محجور در حوزه آن دادگاه است و اگر محجور در ایران اقامتگاه نداشته باشد دادگاهی که محجور در حوزه آن دادگاه سکنی دارد برای امور قیمومت صالح است.

رأي دادگاه را به طور کامل توضیح دهید

ماده ۱۵۲ - پس از اعلام ختم دادرسی هر گاه دادگاه بتواند در همان جلسه رأی می‌دهد و الا روز و ساعتی را برای اعلام رأی معین كرده و در‌صورت‌جلسه دادرسی قید و به اصحاب دعوی اعلام می‌نماید - در صورت اخیر نباید بین روز ختم دادرسی و روز اعلام رأی بیش از یك هفته فاصله‌شود.

‌ماده ۱۵۳ - رأی دادگاه باید نوشته شده و نكات زیر در آن رعایت شود:

۱ - تاریخ رأی.

۲ - نام و نام خانواده اصحاب دعوی.

۳ - موضوع دعوی و درخواست اصحاب دعوی كه مورد رأی است.

۴ - جهات و دلائل رأی و مواد استنادیه.

۵ - امضاء دادرس یا دادرسهای دادگاه و تصریح نام و سمت آنها.

۶ - تصریح به اجرای موقت در صورتی كه دادگاه در این باب رأی دهد.

‌ماده ۱۵۴ - رأی دادگاه اگر راجع به ماهیت دعوی و قاطع آن جزئاً یا كلاً باشد حكم و الا قرار نامیده می‌شود.

‌ماده ۱۵۵ - دادگاه پس از امضای رأی حق تغییر آن را ندارد.

‌ماده ۱۵۶ - رأی باید در جلسه علنی دادگاه قرائت شود اگر چه جلسه دادرسی سری بوده.

‌ماده ۱۵۷ - بعد از امضای رأی طرفین می‌توانند آن را در دفتر دادگاه بخوانند و از رأی و صورت‌مجلس و سایر برگهای پرونده رونوشت بگیرند.

‌ماده ۱۵۸ - در ظرف پنج روز از تاریخ صدور حكم یا قراری كه مستقلاً قابل شكایت است پاكنویس آن باید تهیه شده و به امضاء دادرس دادگاه و‌مدیر دفتر برسد این پاكنویس دادنامه خوانده می‌شود.

‌ماده ۱۵۹ - در دادنامه نكات زیر باید تصریح شود:

    ۱ - نام و نام خانواده و محل اقامت اصحاب دعوی
    ۲ - نام و نام خانواده و سمت كسی كه به نام متداعیین اصلی یا از طرف آنها اقامه دعوی كرده یا طرف دعوی واقع شده‌اند.
    ۳ - تاریخ رأی
    ۴ - تعیین دادگاه صادركننده رأی
    ۵ - نام دادرس یا دادرسهای دادگاه
    ۶ - موضوع دعوی و درخواست اصحاب دعوی
    ۷ - خلاصه دلائل و مستندات هر یك از اصحاب دعوی
    ۸ - خلاصه عقیده دادستان در مورد ابلاغ
    ۹ - جهات و دلائل و مواد استنادیه.
    ۱۰ - تصریح به اجرای موقت اگر مورد رأی باشد.
    ۱۱ - تصریح به اینكه هزینه دادرسی به عهده كی است.
    تغییر درخواست مندرج در دادخواست تقدیمی چگونه است؟ و خواهان ب ا چه شرایطی و در چه مراحلی میتواند درخواست را تغییر دهد؟
    ج:م117
    اگر خواهان، دادخواست تقدیمی خود را استرداد کند، دادگاه چه تصمیمی اتخاذ میکند؟
    جواب:م.107
    اگر کسی ملک دیگري را غاصبانه تصرف کرده باشد ، براي خلع ید از چنین شخصی چه دعوایی باید مطرح شود و دلیل مالکیت چه ویژگی باید داشته باشد تا خلع ید مورد حکم قرار گیرد؟
    چون مالک هست دعوای خلع یداگه متصرف بود و مالک نبود تصرف عدوانی---باید دلایل مالکیت مثل سند را داشته باشد وگرنه باید اول دعوای اثبات مالکیت مطرح کند بعد دعوای خلع ید
    اگر بین دیوان عدالت اداري و دیوان عالی کشور اختلاف در صلاحیت باشد، حل اختلاف با چه مرجعی میباشد؟
    نظر دیوان عالی ملاک هست
    تفاوت عقد معلق و عقد مشروط؟

    چنین خواسته اند که اثری برتوافق به عمل آمده،مترتب نباشد، مگرپس ازتحقق امری(معلق علیه) آن عقد معلق نامید ولی درعقدی که متعاقدین خواسته اند ازهمان زمان توافق اراده(انشاعقد)آثار قانونی آن به وجود آید وعلاوه برآن حسب نوع شرط،مشروط علیه،به تعهدعلی حده دیگری نیز عمل کند آن عقد را باید مشروط نامید،بنابراین تعهدات وآثارعقدمشروط منوط ومعلق به هیچ امری نیست ومتعقدین از زمان انعقادعقد ملزم به تعهدات اصلی وتعهدات فرعی(شرط)آن عقد عمل کنند.این درحالی است که درعقد معلق،الزامی به وجود نمی آید مگرپس ازتحقق معلق علیه.

مدت عده در نکاح منقطع ؟در ازدواج موقت عدهٔ زن باردار مثل نکاح دائم تا زایمان و عدهٔ مرگ همسر ۴ ماه و ۱۰ روز است. اما عدهٔ پایان فسخ یا بذل مدت کمتر از نکاح دائم یعنی دو بار قاعدگی و پاک شدن است. در زنانی که با وجود عدم یائسگی عادت نمی‌بینند هم این مدت ۴۵ روز است.

استيفاء بلاجهت؟اگر وجه ‌برات ‌یا فته‌طلب‌ یا چک‌ را نتوان ‌به ‌واسطۀ حصول ‌مرور زمان ‌پنج ‌ساله‌ مطالبه ‌کرد، دارندۀ برات ‌یا فته‌طلب‌ یا چک‌ می‌تواند تا حصول ‌مرور زمان ‌اموال ‌منقوله ‌وجه‌ آنرا از کسی‌ که ‌به‌ ضرر او استفاده ‌بلاجهت ‌کرده‌است‌ مطالبه ‌نماید.
اصطلاحاً هر‌گاه‌ بر دارایی ‌کسی‌ بی‌سبب‌ و به ‌هزینه ‌و زیان ‌دیگری ‌افزوده ‌شود، استیفاء بلاجهت ‌گفته ‌می‌شود

آيا تلفن همراه جزء اموال منقول ميباشد لطفا در مورد امتياز آن هم توضيح دهيد
مطابق ماده 19 قانون مدني اشيائي كه نقل آن از محلي به محل ديگر ممكن باشد بدون اينكه به خود يا محل ان خرابي وارد ايد اموال منقول محسوب ميگردند
عول و تعصیب چیست ؟
«منظور از عول اين است كه فريضه بيش از سهام ورثه شود (فريضه در اينجا به معناي مضرب سهام است يعني جايي كه مضرب و مخرج مشترك سهام 6 مي‏شود، آن را 7 يا بيشتر بگيريم) به نحوي كه نقص و كمي، به نسبت بر همه وارد شوداگر ورّاث، پدر و مادر و يك دختر و شوهر باشند. چون اصل فريضه 6 است،31 (دو سهم) براي پدر و مادر،21 (سه سهم) براي دختر،41 (يك سهم و نيم) براي شوهر است و چون جمع سهام شش سهم و نصف سهم است و از طرفي اصل فريضه 6 سهم مي‏باشد و تركه به جمع سهام اصحاب فرايض كفايت نمي‏كند، نيم سهم كسر مي‏آيد
فقهاي اماميه، عول را ضد تعصيب و در برابر آن قرار داده ‏اند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط عباس کیانی اکردی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 241
بازدید کل : 228791
تعداد مطالب : 265
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1